Grafik Tasarım Dersleri
Grafik Tasarım
"GRAFİK TASARIM İLETİŞİME ANLAM KATAN SÜRECİN ADIDIR"
Design sözcüğü Latince kökenli designareden türemiştir; anlamı
bir şeye işaret etmektir.
Etimolojik anlamda, uzakta olan bir şey işaret edilebilir; piktoral
anlamda ise de-sign birden fazla şeyin olduğu ortamda, yalnızca
tek bir şeyi işaret edebilir.
Tasarlamak sözcüğü ile de; işaretlemek, iz bırakmak, not etmek,
altını çizmek, damga vurmak, özgün olmak, biricik ve tek olmak,
belirginleştirmek, ayrıştırmak eylemleri vurgulanıyor.
Grafik tasarım ise baskı ve çoğaltma tekniklerinden yaralanarak
belirli bir konuyu görsel yoldan yaymak amacını güden görsel bir
iletişim sanatıdır. Önemli olan mesajı yada kavramı olabildiğince
açık, akılda kalıcı ve doğru biçimde izleyiciye görsel olarak
sunmaktır.
başka bir şekilde tanımlayacak olursak, Grafik tasarım, baskı ve
çoğaltma tekniklerinden yaralanarak belirli bir konuyu görsel yoldan
yaymak amacını güden görsel bir iletişim sanatıdır. Önemli olan
mesajı yada kavramı olabildiğince açık, akılda kalıcı ve doğru
biçimde izleyiciye görsel olarak sunmaktır.
Günlük hayatımızda farkında olmasak da önemli bir yer tutan işaret
ve semboller grafik tasarımın birer öğesidir. Bir bakıma semboller
sanatıdır. Örneğin giysi etiketlerindeki, ambalajlardaki semboller
insanlar arasındaki iletişimi kolaylaştıran öğelerdir. İnternet
sayfalarındaki ikonları örnek verebiliriz.
Görsel iletişim şeklinde oluşturulmuş mesajların işitsel iletişimden
belirgin bir farkı ise kalıcılığıdır. Bu anlamda tasarımda görsel
unsurlar bir bütünlüğe sahip olmalıdır.
Yaratıcılık başta olmak üzere, tüm bunları
yaparken, tasarlarken Grafik tasarım ilke ve elemanları tasarımcıya
yol gösterirler;
Grafik tasarım elemanları:çizgi,biçimton,renk,doku,ölçü,yöndür.
Tasarım ilkeleri;denge, Orantı ve Görsel Hiyerarşi, Devamlılık,
Bütünlüktür
Grafik Tasarım elemanları
1.Çizgi ;
*Tasarımın temel elemanlarından biri olan çizgi, mağara
resimlerinden bu yana insanların görsel iletişimini sağlamada büyük
rol oynamıştır. En eski uygarlıklardan beri mısır hiyeroglifleri,
antik yunan vazo resimleri gibi uygarlığın en eski dönemlerinden
beri çizgi kullanılmıştır. ve insanlık tarihi boyunca çizgi birçok
sanatçının ve tasarımcının anlatım dili olmuştur. Pablo Picasso,
Henri Matisse, Paul Klee, Jackson pollock gibi sanatçılar eserlerini
sağlam çizgi ve desen anlayışıyla oluşturmuşlardır.
*Çizgiyi tasarımın bir elemanı olarak ele aldığımızda ise tasarım
içersinde çizgi önemli bir elemandır. ve çizgi tasarlanan her ne
olursa olsun tasarlanananın karakterini ortaya koyar. Çizgi bir
noktanin birbirini izleyen hareketi ile meydana gelen geometrik bir
ifadedir . Aynı zamanda desenin esas temelidir. Çizgi, genellikle
tek boyutlu bir eleman olarak algılanır ve onu tanımlarken belirli
bir uzunluk ve belirli bir genişliği koşul saymak ve onu sınırlamak
mümkün değildir.
*Tasarımlarınızda çizgi elemanını kullanırken, çizgilerin neyi
sembolize ettiğini bilerek kullanmalısınız. Aşağıda çizgiler ve
sembolize ettikleri anlamlar;
Yatay çizgiler ; ufuk çizgisine paraleldir, sükunet ve statik
bir ifadesi vardır.
Dikey çizgiler ; dikey objeler zeminden göğe doğru izleyenin
bakışlarını yukarıya doğru çeker.
istikrar, kesinlik , saygınlık, güçlülük ifadesi vardır.
Eğik çizgiler ; kademe kademe yön değiştirirler, dalgalardan
spiralllerden oluşan eğik çizkiler
vardır. yüzeyde bir hareket ve daha çok canlılık ifadesi verir,
feminendir. Genellikle karmaşık duyguları ifade eder.
Zig-zag çizgiler ; seri bir hareketin ve heyecan hissinin
ifadelenmesinde
Yay Çizgiler: zerafeti
Helezon çizgiler: Hareket,canlılık
Tasarımlarımızda çizgilerin sembolize ettiği anlamları bilerek
bilinçli bir şekilde kullandığımızda, izleyiciye anlatmak
istediğimizi daha doğru bir ifadeyle iletebiliriz. Aslında çizgi
gibi tasarım elemanlarının sembolize ettiği anlamlar tamamen insan
psikolojisinden kaynaklanan bir iletişimin ifades
Tasarımda Denge;
Tasarım, bir yandan içeriğinde sanatsal estetiği barındırırken
soyutlanmış nesnelerin ve görsellerin bütünüdür. Diğer açıdan
baktığımızda ise; psikoloji, matematik, pazarlama v.b. bilimsel
olgulardan da yararlanır. Bu nedenle bir tasarımcının grafik
tasarımcının bilmesi gereken temel prensipler vardır. Tasarım olması
gereken bu kriterlere Denge/Balans (Balance), Ritm(Rhythm),Orantı(Proportion),Baskınlık(Dominance),
Birlik(Unity) bir göz atarak başlayalım;
İlk olarak tasarım içerisinde denge/balans balance görsel öğelerin
birbiriyle olan büyüklük, küçüklük, bakımından ve biçim/form
oranının izleyenin gözünde estetik bir denge oluşturmasıdır.
Kompozisyonu oluşturan resim, yazı ve illüstrasyonlar, dengeli bir
biçimde yerleştirilerek kompozisyon oluşturulmalıdır.
Peki bu denge nasıl olmalı? Nasıl bir denge oluşturmalıyız ki
göze hoş gelen, algı yönüne uygun bir tasarım elde edebilelim?
Dengeyi, asimetrik ve simetrik olmak üzere iki farklı açıda
kurgulayabiliyoruz. Simetrik denge ile kurulmuş kompozisyonlardaki
öğeler, birbirleriyle dikey ve yatay olarak veya köşegensel olarak
birbirine paralellik gösterirler. İnsanı düşünün, anatomik olarak
ortadan dikey olarak iki eşit parçaya ayırdığımızda sol ve sağ
tarafta birbirinin aynısı kollar ve bacaklar, yüze gelince gözler,
kulaklar birbiriyle eşit uzaklıktadırlar. Kompozisyonlarda da
simetrik denge bu şekilde kurgulanır.
Simetrik denge izleyicinin gözünde estetik bir etki bıraktığı gibi,
süreli yayınların tasarımlarında tekrarlanması, sıkıcı olabilir.
Hani ilk ip baskı yaptığımız dönemleri hatırlarsak, ipi renk renk
boyayıp, sonra kağıt üzerine yerleştirdikten sonra kağıdı ortadan
ikiye katladığımızda ortaya çıkan baskı simetrik bir baskıdır.
Tasarımda simetrik denge, göze estetik anlamda hoş gelebilir, fakat
süreli yayınlarda sayfa tasarımında tekrarlanarak kullanılması
sıkıcı bir etki yaratabilir. Resmiyetin, otoritenin vurgulanacağı
tasarımlarda tercih edilir. Diğer yandan simetri dürüstlüğün,
saygınlığın psikolojik simgesi olarak değerlendirebiliriz.
Asimetrik denge ise birbirine benzemeyen görsel öğeler arasında
dinamik bir düzen sağlar Simetrik dengede olduğu gibi asimetrik
dengede de bir optik ağırlık merkezi vardır. Fakat bu merkez
geometrik merkezden farklı bir konumdadır. Tamamıyla gözün estetik
açıdan belirlediği bir merkezdir bu. Asimetride, büyük yazı küçük
yazıyı, büyük görsel öğe küçük görsel öğeyi ezer ancak sayfada yine
de bütünlük hakimdir.
Ben kendi tasarımlarımda resmi, ciddi bir imaj için simetriyi;
dinamik, çağdaş bir imaj için asimetriyi tercih ederim, simetri de
düzen ve kural, asimetride rastlantı ve keyfilik bulurum. Simetrik
tasarımı katı ve sınırlılığı, asimetri ise hayatı, eğlenceyi
sembolize eder.
Simetriye dair bu söylediklerim hiçbir tasarım kesin bir kural
niteliğinde değildir. Asla böyle algılanmamalıdır. Sizlerde
gerektiği durumlarda optik dengelerle oynayarak tasarımlarınızla
ilgi çekmeye çalışabilirsiniz. Ancak bu bilinçli bir seçim olması
gerektiğini unutmayın.
|