Flash Shape Tweening
Şekil tweeni;
döndürme, ölçekleme , eğme gibi dönüşüm işlemlerini kullanarak elde
edemediğimiz değişimleri interpole etme tekniğidir. Bu tween
işleminin birkaç özelliğinden bahsetmek gereklidir.
1- Şekil tweeni sembollere uygulanmaz. Elimizde
sembol varsa Break Apart(CTRL+B) komutu ile
kırılmalıdır.
2- Şekil
tweenlerinde klavuz katman kullanılmaz.
3- Bir
katmanda birden fazla şekil tweeni uygulanabilir. Fakat hareketleri
sırasında çakışma gösterirlerse Flash tween işlemini karıştırabilir.
Bu nedenle ayrı katman kullanmakta yarar vardır. Ek katman dosya
boyutunu arttırmayacağından uygun olan da budur.
Daire şeklinin bir kareye
dönüştüğü animasyonu yaptığımızı varsayalım. Bunun için önce 1.frame
seçilip oval aracı ile (araç kutusundaki stroke color kısmını
kapatıp) bir daire çizin. Sonra 20.frame`e bir keyframe (F6) atayın.
Sahnedeki daireyi silin ve bir kare çizin. 1.frame üzerine tıklayıp,properties
paneline dönün. Burada tween kısmından tween şekli olarak shape`ı
seçin. Animasyon tamamdır. Şayet daire ve kare şekillerini tam üst
üste getirmezseniz animasyonunuz da kötü bir görünüm ortaya
çıkacaktır. Onion skin ve onion all seçenekleri ile tüm frameleri
sahneye getirin. Kayma varsa aşağıdaki gibi bir görünüm çıkar.
Bu durumda kareyi mouse
ile tutarak dairenin tam ortasına getirmek gereklidir. Bunun için
pratik başka bir yol daha vardır. Her çizilen şekili önce seçin, sağ
klik ile Cut komutunu verin. Tekrar Sağ klik > Paste komutunu
verdiğinizde flash bunu daima tam merkeze yapıştıracaktır. Böylece
"üst üste geldi mi" sorunu hallolmuş olur.
Şimdi properties
panelinde shape tween uygulamasının parametrelerine bakalım.
Easing`den motion tweende
bahsedilmişti. Blend seçeneğindeki Angular parametresi dönüşüm
sırasında keskin köşe ve düz kenarları korumak için kullanılır. Daha
yumuşak bir dönüşüm için ise Distributive parametresi seçilmelidir.
Flash bir şekil tweeninde
en kısa ve kolay yol hangisi ise onu tercih eder. Bu herzaman iyi
sonuç vermez. Flasha bu konuda yardımcı olmak için "Shape Hints"
komutunu kullanmak gereklidir.
Shape Hints
(Şekil İpuçları) nasıl kullanılır?
1-
Yukarıda anlatılan yöntemle animasyonu oluşturun. Animasyon
tamamlanmadan şekil ipuçları aktifleşmez. Timelineda şu görüntü
oluşturulmuş olmalıdır:
2-
Animasyon tamamsa birinci şekili seçip menüden Modify > Shape> Add
Shape Hints (CTRL+Shift+H) komutunu verin. Şeklinizin içinde kırmızı
bir daire için de bir harf göreceksiniz.
Bunu mouse ile tutarak
değişmenin başlayacağı bir kenara yerleştirin.Bu işlemi birkaç kez
uygulayın.Snap modifier mutlaka açık olmalıdır.
3- Şimdi
son frame`i seçin. Kırmızı daireyi ikinci şekildeki dönüşümün
tamamlanmasını istediğiniz kenara getirin. İşlemi uygun yapmışsanız
renk hemen yeşile dönecektir. İlk framedeki karşılığı ise sarıya
döner.
Şekilde gördüğünüz gibi g
ve h ipuçları dönüşümünü tamamlamıştır.
4- İyi
bir animasyon için ipuçları sayısını arttırın.
Kurallar
1-
İpuçları daima şeklin kenar ve köşelerine yerleştirilir. Dolgu
kısmındaki ipuçları gözardı edilir.
2-
İpuçlarını saat yönünde veya ters yönde yerleştirirseniz flashın
bunu anlaması daha kolay olur.
3- En
fazla 26 ipucu kullanabilirsiniz.
4- Bir
şekil ipucunu silmek için mouse ile tutarak sahne dışına sürükleyin.
5- Tüm
şekil ipuçlarını silmek için Modify > Shape> Remote All Hints
komutunu uygulayın.
6- Şekil
ipucları yerleştirilmiş bir animasyonda tüm frameleri seçip
kopyalayarak başka bir sahneye yerleştirdiğinizde ipuçlarının
taşınamadığını göreceksiniz. Bu nedenle ipuçlarını yeniden
hazırlamanız gerekecektir.
7- Şekil
ipuçları ile hazırladığınız bir animasyonun ipuçları olmadan nasıl
çalıştığını görmeyi düşünüyorsanız: View > Show Shape Hints
komutundaki işareti kaldırın.
|