Ambalaj Dersleri
Ambalaj
Tasarımına Giriş
Ambalaj kapsadığı alan
açısından, ilgilendirdiği branşlar sebebiyle geniş bir alana
yayılmış özel bir konu. Pazarlamacılar, marka uzmanları,
tasarımcılar, ambalaj üreticileri ve ham madde üreten diğer yan
kuruluşları doğrudan ilgilendiren bir konu. Ülkemizde ambalaj
tasarımı dendiğinde, tasarımdan çok teknik konular akla geliyor.
Oysa ambalajın üretim aşamalarının yanı sıra tasarım, pazarlama,
hatta psikososyal yönleri de çok fazla önem arz ediyor. Bu konuların
ne yazık ki Türkiyede yeteri kadar işlenmediğini, ihmal edildiğini
görüyoruz. Alışveriş merkezlerinde satışa sunulan ürünlerin sayısına
ve çeşitliliğine bakıldığında bu alanı n önemi daha da artıyor.
Raflarda satışa sunulmak için üretilen ürünlerin, hangi kimlik, etki
ve stratejiyle tüketicinin karşısına çıkıp başarı kazanacağı sorusu,
işin uzmanlarını terleten önemli bir problemdir.
Rafları gezen, alışveriş yapan tüketicilerin tüm ürünleri tek tek
incelemeye vakti yoktur. Bu nedenle alıcı genellikle tipik bir
davranış sergiler. Ambalajının fiziksel ve görsel yapısı, üzerindeki
bilgiler olmak üzere 2-3 sn içinde incelenmeye değer bulunması, 3-10
sn içinde satın alınma kararının verilmesiyle bir ürün, rafta
bulunan diğer benzer ürünlerden farkını ve başarısını ortaya koyar.
Ambalaj tasarım şirketlerinin işi gün geçtikçe zorlaşmaktadır.
Raflarda bulunan ve aynı gruba giren onlarca üründen farklı bir
tasarım, düşünce ve mesajla ortaya çıkıp tüketici tarafından ürünün
satın alınmasını sağlamak için farklı bir şey bulmak zorundalar. Ama
bu durum her zaman farklılaşma olarak karşımıza çıkmayabiliyor.
Marka
ve logonun ambalaj üzerindeki önemi nedir?
Paketin üzerinde
kullandığınız marka ismi markanızı tanımlamaktan, hatırlanma, marka
tanınma ve sadakati yaratmaktan ve ürün bilgisi vermekten
sorumludur.
Tasarlanan ambalajın içindeki ürünün, şimdi ve gelecekte sağlıklı
olması için bu marka isminin biçemleşmesi çok temel ve önemli bir
konu. Özgün bir stilde yaratılmış bir marka kimliği, bir imza olur.
Nasıl imzanız dostlar arasında tanınırsa, bu imza da tüketiciler
arasında tanınır ve ürününüz için bir aşinalık, dostluk duygusu
yaratır. Özgün olarak biçimlenmiş bir marka kimliğine logo adı da
verilir. Logo aynı zamanda ürüne yollama yapan bir şekil veya marka
çağrışımı yapmak amacıyla soyut bir biçimde de tasarlanabilir.
Koyu renk bir logo; gücü, erkeksi değerleri veya etkinliği iletmeye
yarar. (Örnek olarak Samurai tıraş bıçaklarını gösterebiliriz.)
Eğri ve çizgisel bir logo ise zarafet, hafişik, kadınsılık ve moda
çağrışımları yaratır. (Makyaj markası Avix Avien.)
Üçgen veya el yazısı stili bir logo rahatlık, spor, eğlence ve
hareket imajı verir. Grafik tasarımcı tarafından sözcüklerin
biçemleşmesi, tüketiciye ürün hakkında çok şey iletebilir. Koyu,
tırnaksız tipografi; ürünün performansını ve gücünü vurgular. (Ör:
Philips)
Tırnaklı karakterler yüksek kalite anlatır. (Ör: Ferrari)
İnce harfler ise yumuşaklık, kadınsı değerler, gizlilik ve zarafeti
iletir. (Ör: LOreal)
Kimi zaman bir marka, farklı ürün gruplarına özel logolar yaratır ve
bu imajları onların üzerinde uygular. Örneğin Nivea logosu
tırnaksız, kalın ve düz bir font karakteriyle yazılmış olsa da,
Nivea Soft isimli ürün grubunun ayrı bir logosu vardır ve bu logoda
yer alan Soft, tırnaksız, italik, ince bir karakterle yazılmıştır.
Ambalajda Hangi Renkler
Önemlidir?
Bazı ürünler var ki
renkleriyle özdeşleşmiş, bilinen ürün renklerinde önemli bir dönem
açmıştır. Çikolatalı ürünler genel de kırmızı, kahverengi, süt
oranına göre krem veya beyaz renklerde üretilirken, Milka markasıyla
her şey değişti. Çikolata ve gofretlerde leylak rengini görmeye,
benzer ürün ve renklerde ambalajlar üretilmeye başlandı. Bu alanda
yer alan ürünlerin renkleriyle özdeşleştirdiğimizde, sütlü
çikolatalar krem ve beyaz renklerde, acı çikolatalar koyu
kahverengi, normal çikolatalar içlerindeki fındık veya fıstığa göre
kırmızı, yeşil renkler alabilmektedir.
Özellikle acı çikolatalardaki koyu kahverengi, fıstıklı olduğunda
yeşil renkli olması tüketicide önemli bir bilinç oluşturmuş,
tüketici fıstıklı bir çikolata almak istediğinde yeşil rengi
aramaktadır. Açık mavi olan ambalajlarda da Hindistan cevizi marka
bilincini oluşturmuş, tüketicide alışkanlık yaratarak önemli bir yer
etmiştir. Hindistan cevizli çikolatalar açık mavi renklerin
kullanıldığı bir kompozisyonda, içi açılmış Hindistan cevizi görseli
ile desteklenerek satışa sunulurlar.
Zamanla oluşan bu bilincin tersine, farklı görsel kimlik ve
renklerle hazırlanan ambalajların bu yarışta başarı şansları da
düşüktür. Bu durumda gireceğiniz pazarda, ambalajını
tasarlayacağınız ürünün özelliklerine bağlı olarak, tüketici
davranışlarını ve düşünce yapısını incelemekte fayda vardır. Diyelim
ki Antep fıstıklı çikolata ambalajı tasarlıyorsunuz. Bu ürünün
sattıracak, öne çıkan özelliği olarak da Antep fıstığını
vurgulayacaksanız. Bu durumda kırmızı renkte ısrarcı olmak son
derece yanlış bir strateji olacaktır.
Diğer bir örnek; bulaşık makinesi tüketim malzemesi için de
kahverengi bir karton kutu, yanlış bir seçim olacaktır. Çünkü bu
ürünlerde koyu mavi (su) ve beyaz (temizlik) renkleri tüketici
tarafından dikkat çeker. Herhangi bir temizlik malzemesinde
kahverengi, ahşabı çağrıştırır ve temizlik malzemesinden çok cila
izlenimi verir. Tuvalet-banyo temizliğinde de kahverengi istisnasız
tek bir şeyi çağrıştırır ve hiçbir tuvalet banyo temizleyicisinin bu
renk bir ambalajla üretilmesi doğru değildir.
Ambalajların üzerinde kullanılan renklerin tüketici üzerindeki
etkileri, renklerle tüketiciye verilmek istenilen mesajları genel
hatlarıyla ele alabiliriz.
- Renk, bir markayı tanımlayabilir.
- Renk, eğlence, zarafet, hareketlilik veya sıcaklık gibi bir ruh
hali yaratmayı sağlar.
- Parlak renkler hafişik, kutlama, rahatlık ve mutluluk duygusu
verirken daha koyu yoğun renkler daha ciddi bir hava yaratır.
- Renk, ambalajın içindeki ürünün rengini belirlemeye yarar.
- Renk, ürünleri, ürün çeşitlerini ve tatlarını ayırmayı sağlar.
- Birkaç yıl öncesine kadar yiyecek kategorisinde asla kullanılmayan
yeşil renk, bu gün her markanın sağlıklı ürünler türü ürünlerinde
kullanılmaktadır.
- Parlak canlı renkler, genellikle sabah yenen tahıl gevrekleri
kutularında kullanılır, çünkü sabah günün aydınlık bir bölümüdür.
- Beyaz veya açık renkler diyet, hafif, tuzsuz veya düşük kalorili
ürünlerde kullanılırlar.
- Koyu, yoğun renkler, diğer yandan, hafif, tuzsuz veya düşük
kalorili ürünlerde kullanılırlar.
- Koyu, yoğun renkler, diğer yandan, gurme yiyecekler ve
şekerli-çikolatalı ürünlerde kullanılarak tat, lezzet ve iştah
açıcılık verilir.
- Fotoğraf makinesi ve kamera gibi elektronik ürünlerde siyah veya
gri renk ileri teknoloji anlamını yansıtır.
- İlaç ambalajlarında beyaz zemin reçeteli ürünlerin etkinliğini
belli eder.
- Moda ve zarafet ile ilgili ambalajlarda pastel renkler, yaldız ve
siyah kullanılır.
- Metal folyo, koruma amaçlı değil de daha çok görsel amaçlı
kullanıldığı zaman, nerede ise her zaman yüksek kalite ve pahalılık
imajını sağlar. (Özellikle kozmetik, gurme yemek ve lüks ürünlerde.)
Renklerin belirli ürün gruplarında sürekli kullanılmasıyla tüketici
alışkanlıklarını geliştirerek, ürün gruplarının ayrışmasına neden
olur. Rengin yanında ambalajlar ve etiketler üzerinde kullanılan
görsel materyaller fotoğraf ve illüstrasyondur. Birçok ambalajda
fotoğraf yerine illüstrasyon kullanılmakta. Bu iki yöntem
ihtiyaçtan, ambalajın üzerinde yer alacak görselin tüketici
üzerindeki etkisi düşünülerek hazırlanır.
Ambalajda Hexachrome baskı ile etkileyici renkler elde edilebilir.
Genel
Hazırlık Teknikleri
Ambalaj ve etiket
tasarımlarının basıldığı uygulandığı çok farklı malzeme yapıları
vardır. Farklı malzemeler, farklı baskı teknikleri, üretim, kesim
vb. Bu farklılıklar içinde bir tasarım yaparken sahip olmamız
gereken ön bilgiler ve bu bilgilerin bizi ilgilendirdiği sınır çok
önemlidir.
Bir tasarımcı kendi kişisel çabalarıyla birçok konuda bilgi
edinebilir. Baskı öncesi aşamalar konusunda uzman olabildiği gibi,
bir ofset baskı makinesini de rahatlıkla yönetebilir bir noktaya
gelebilir. Bunun gerekliliği bir tasarımcı için ne kadar önemlidir.
Bunun sınırını belirlemek adına ambalaj konusunda eğitim veren İlhan
Bilgenin güzel bir tanımlaması var: Bir tasarımcıyı ilgilendirdiği
kadar teknik, bir teknik adamı ilgilendirdiği kadar tasarım bilmesi,
işten anlaması yeterlidir.
Bir ambalaj tasarımı nasıl yapılırı adım adım anlatmak neredeyse
mümkün değildir. Çünkü ambalaj standart bir özellikler silsilesi
değildir. Ambalajın üretim aşamaları, üretim aşamalarında kullanılan
malzemelerin çeşitliliğinden dolayı bunu yapmanın zorluğu ve
sıkıntısı vardır. Ama genel ambalajlarda bulunan ortak özellikleri
ve bir tasarımda dikkat edilmesi gerekenler konusunda önerilerde
bulunabiliriz.
1- Baskı Tekniği ve kullanılan malzeme. Ofset, serigrafi, şekso,
tifdruk.... Kağıt, folyo, pvc, farklı niteliklerde kağıt..
2. Baskı alanı ve basılacak malzemenin basılabilir ölçüleri.
3- Baskı kalitesi ve kullanılabilecek renk sayısı ve basılabilir
tram değerleri.
4- Kullanılacak malzemenin katlama, kesim, yapışma ölçülerinin
gösterildiği teknik resim.
Bu bilgiler genel olarak ambalaj tasarımı öncesi bilinmesi gereken
özelliklerdir. Bir de ambalajın üzerinde olması gereken genel
bilgilere değinelim. Ambalajın içindeki ürüne göre değişen görsel
öğelerin sıralaması ve birbirleri üzerindeki baskınlıklarına göre
ambalaj bilgileri değişebilir. Ambalajda ilk göze çarpan ürünün
markasıdır. Bu ürün bir temizlik malzemesi ise, ACE, deterjan ise
ALO, bir çikolata ise Albeni vb. Çikolata ambalajlarında ürünün
markasından sonra ikinci planda üretici firmanın logosu göze çarpar.
Ürünün fotoğrafı veya illüstrasyonunun yanında ürünü tanımlayan bir
metin yer alabilir. Fındıklı ve sütlü çikolata, Kakaolu sütlü kek
vb. Son günlerde özel ilgi alanım olan gıda ambalajlarında ilk göze
çarpan ürünün markasıdır. Ardından üretici firmanın logosunu ambalaj
üzerinde ararım ve son olarak ürünü tanımlayan metni. Yerel gıda
üreticilerimizin ürün yelpazeleri birbirlerine çok benzemektedir. Bu
sebeple aralarında üretici firmanın güvenirliği alımı etkileyen
önemli bir faktör olarak devreye giriyor. Ambalajın üzerinde ürünün
ağırlığını gösteren bilginin önemi de büyüktür.
Ürünün yapısına göre tüketiciler tarafından fazla önem verilmediğini
düşündüğüm muhteviyat. Ürünün içinde neler var, neler kullanılmış
özellikle gıda ürünlerinde bu bilgiler sağlımız için çok daha
önemli. Ürünün künyesi, kullanımı, ambalajın açılma bilgisi ve bu
bilgilerin satış yapıldığı ülkelerin dillerinde yazılması.
Yine ürünün türüne göre değişen onay bilgileri, standart ikonlar
ambalajın arka tarafında ve yanlarında yer almalıdır. Ürünün
ambalajında kullanılan fotoğraf ve illüstrasyonun görsel
etkileyiciliği çok önemlidir. Özellikle çikolata, gofret
ambalajlarında kullanılan illüstrasyonlar gerçeklikten uzaklıkta.
İllüstrasyon ile ürünün arasında büyük farklılıkların olduğu
örnekler.
Kaynak:sanalkurs.net
|