Üye Kayıt Üye Giriş

PHP-GTK II


LYS Görüntülü Eğitim Seti

PHP-GTK II

PHP-GTK : TERİMLER

PHP-GTK hakkında birşeyler okurken ya da bir yerde konuşulurken duyma ihtimaliniz olan terimler var. Bunlar aslında aşina olduğunuz şeylerin biraz farklı açıdan görünüşü olmakla birlikte PHP-GTK kodlarken algoritmanın kafanızda canlanması için bilmeniz gereken terimlerdir.

Tanımların daha rahat aklınızda kalması için onlara Türkçe karşılıklar buldum. Parantez içinde orijinal isimlerini görebilirsiniz. Fakat ben elimden geldiğince bulduğum karşılıkları kullanacağım.

En dıştan en içe doğru sırayla değinecek olursak;

A. Parçacıklar (Widgets)

Parçacıklar bir GUI uygulama formuna bağlı tüm nesnelere verilen genel bir addır. Düğmeler, kaydırma çubukları, listeler. Bunlara Parçacık diyeceğiz.

Bir Parçacık doğumundan ölümüne 5 adımda ilerler.

•  Oluşturma ( Yeni bir parçacık doğar. [Nesne tanımlanır] )

•  Yer belirleme ( Oluşturulan parçacık bir kutuya (container) bağlanır )

•  Sinyal bağlantısı (Bu parçacığı sinyal bağlantısı ile bir fonksiyona tetikliyoruz. Artık bu Parçacığın görevi fonksyionda ona yüklenen görevi yapmaktır. )

•  Görüntüleme (Parçacığın ekrana basılması)

•  Yok etme (Programın kapatılması ile oluşturduğumuz parçacığın yok edilmesi)

B. Kutular (Containers)

Kutular aslında birer parçacıktır . Fakat bunlar programımızın sahip olması gereken parçacıklardır. Diğer parçacıkları saklayan ev görevini üstlenmektedir. Her insanın bir evi olduğu gibi her parçacığın da bir kutusu vardır. Örneğin GtkWindow , GtkFrame ve GtkBox en çok kullanılan kutulardır.

Kutuları program arabiriminizin daha güzel görünmesi için, daha çok kullanın. Bu hem kullanıcının programı anlamasını hem de geliştiricinin daha rahat hareket etmesini sağlar. Bir sistem basit olduğu sürece güvenlidir ve bir o kadar da yenilenebilirdir.

Tüm kutular, GtkContainer adlı kutu sınıfı içinden çağırılı. Bu sınıfa bağlanan tüm parçacıklar ise GtkWidget sınıfına bağlıdırlar.

C. Sinyaller (Signals)

Sinyaller parçacıklarımızın fonksiyonlara nasıl kilitleneceğini bildiren ara tetiklerdir. Örneğin bir düğmenin çıkış sinyalini tek tıklama olarak belirtirsek, düğmeyi taşımaya çalıştığımızda fonksiyonumuz çalışmaz.

Tüm parçacıkların bir kutuya sahip olması gerektiğini yukarıda görmüştük. Sinyaller ise parçacıkların olmazsa olmazlarından değildir. Çünkü bu yapcağımız işe göre değişen bir unsurdur. Örneğin uygulamamıza bir çizgi eklemek istiyoruz; GtkHSeparator bu çizgi için bir sinyale ihtiyacımız yoktur.

Çünkü bunu tıklayarak, veya taşıyarak yaptırabileceğimiz bir iş yoktur.

D. Geriçağrılar (Callbacks)

Bir parçacığımız olsun. Örneğin bir kaydırma çubuğu. Bu kaydırma çubuğunun bir sinyal fonksiyona tetiklendiğini biliyoruz. Peki bu tetiklemenin ardından ne olur?

Kaydırma çubuğu hareket ettirildiğinde tetiklenmiş sinyal bizi istediğimiz fonksiyona yönlendirir. Gelen bir sinyali alıp fonksiyona bağlayan bu yönlendirme yapılarını geriçağrılar olarak adlandırıyoruz. Bir geriçağrı connect komutu ile gerçekleştirilir.

Evet tanımlarımız bunlar. Şimdi kafanızda birşeyler şekillenmiştir. Fakat bu şekillenmenin monitörde de olması için aşağıya sistemin çalışması ile ilgili bir diyagram çizdim.

* exec fonksiyonu örnek olarak yazılmıştır.

Rusça Eğitim Seti
Bilgisayar Dershanesi Ders Sahibi;
Bilgisayar Dershanesi

Yorumlar

Yorum Yapabilmek İçin Üye Girişi Yapmanız Gerekmektedir.

ETİKETLER